Franchising s námi i v době druhé světové války

Franchising s námi i v době druhé světové války

Franšízové podnikání není ničím novým, přesto se najdou jedinci, kteří si nejsou jistí tím, jak ho definovat. Ve zkratce lze říct, že mluvíme o způsobu podnikání na základě licenčních smluv, kdy si vyberete firmu, pod jejíž značkou si otevřete pobočku. Lze konstatovat, že je to takový nástup do už rozjetého vlaku. Na tomto principu funguje například firma Extéria Market.

Moderní franšízové systémy vznikaly už v devatenáctém století

I když lze říct, že jisté zárodky franšízového systému vznikaly už ve středověku, kdy se za poplatek umožňovalo provozovat například řemeslnou činnost, o moderním franšízovém podnikání lze mluvit až od devatenáctého století. Od té doby označuje pojem ,,franšíza” jakési předání privilegií třetí osobě, u čehož se ostatně zůstalo dodnes. 

Vůbec první moderní franšízové koncepty vznikly v roce 1860, kdy se rozhodla nejmenovaná společnost začít prodávat šicí stroje na vlastní účet a vlastním jménem. Poté přišla Coca-Cola, která se dodnes označuje za takového předchůdce franchisingu, a samozřejmě nesmíme zapomenout na McDonald’s, který přinesl franšízové podnikání i k nám. 

Změny přišly po druhé světové válce

Franchising přečkal i nástrahy druhé světové války, i když je pravdou, že poté došlo k rapidním změnám. Najednou se celý způsob podnikání musel krapet proměnit, respektive přizpůsobit požadavkům velkých trhů. Musely se vybudovat jednotné systémy odbytu, což vedlo k vývoji jednotné prezentace, která měla za úkol danou značku podpořit. 

V nadcházejících letech došlo k celkovému rozšíření služby, začaly se předávat zkušenosti, také obchodní postupy. Dnes mluvíme o velmi oblíbeném způsobu, jak se dostat do světa byznysu, i když je pravdou, že tuzemský franchising by si zasloužil zejména v zákoně lépe definovat. Česko se na franšízové podnikání ještě nedívá zrovna nejlépe, respektive v zákoně je příliš mnoho mezer, které by bylo zapotřebí vyplnit.